Gemeente keihard voor vervoerder RMC: ‘Vanaf morgen voldoen aan punctualiteit’

By admin • Amsterdam • 31 jul 2017

Amsterdammers die niet worden opgehaald door het aanvullend openbaar vervoer van RMC in de stad. De gemeente is het zat en stelt een keiharde deadline: vanaf augustus – morgen dus – moet er aan de punctualiteitsafspraken worden gehouden.

En dat betekent dat 95 procent van de afspraken op tijd moet worden uitgevoerd. Op tijd is alleen niet dat, als je een ophaalafspraak hebt met RMC om 15.00 uur, ze er ook echt op dat tijdstip moeten zijn, om aan de punctualiteit te voldoen. Nee, de gemeente heeft afgesproken dat op tijd betekent een kwartier te vroeg of een kwartier te laat. En alles daar tussenin. 

Lees ook: RMC: ‘We hadden te weinig capaciteit dit weekend’

Die afspraken worden momenteel verre van gehaald, zo blijkt uit een overzicht van RMC. De vervoerder is sinds 1 juli actief in de stad en nam het stokje over van Connexxion. Op de eerste dag reed slechts 55 procent van op tijd. Over de eerste maand is een stijging te zien, met als beste dag tot nu toe vorige week donderdag. Toen reden 87 procent van de taxi’s op tijd. Maar dat is nog niet de afgesproken 95 procent.

abc5media_image_1

‘Gaat steeds beter’
RMC zegt dat het steeds beter gaat. Wel was er afgelopen weekend vanwege capaciteitsproblemen een grote terugval in de punctualiteit. Zondag reed slechts 66 procent van taxi’s op tijd en moesten klanten soms uren wachten.

Lees ook: Vervoerder RMC laat gehandicapt stel uren wachten na Kwaku-bezoek

De gemeente laat in een reactie weten de huidige situatie erg vervelend te vinden. ‘Er wordt strak gemonitord en gestuurd op de punctualiteit. We hebben intensief voortgangsoverleg over de resultaten’, aldus een woordvoerder. 

Contractverplichtingen
RMC heeft van de gemeente een meerjarig contract gekregen voor het aanvullende openbaar vervoer in Amsterdam. ‘We gaan RMC houden aan de contractverplichtingen, dus ook wat betreft punctualiteit’, zegt de woordvoerder.

Vanaf morgen moet er structureel aan de norm van 95 procent worden gehouden. AT5 heeft meerdere malen aan een gemeentewoordvoerder gevraagd wat de consequenties zijn als dit niet gebeurt, maar een duidelijk antwoord kwam hier niet op.

Het hele overzicht met de punctualiteitscijfers van RMC is hier te lezen.

Powered by WPeMatico

Comments

comments

Tags:

Comments are closed.

56 bezoekers online
3 gasten, 53 bots, 0 leden
Max bezoekers vandaag: 56 op 01:22 am UTC
Deze maand: 200 op 12-10-2019 05:51 am UTC
Dit jaar: 601 op 11-05-2019 06:12 am UTC
Totaal: 601 op 11-05-2019 06:12 am UTC